4. GÜN RAPORU (22 MAYIS)
İlk dersimiz müzikti. Müzik öğretmenimiz Ugnė Kanapienytė, müzik dersinde 2. sınıf öğrencileri ile bir araya geldi. Derse önce bir sking alarak başladı. Daha sonra daha önce sıfır atıktan hazırladıkları ve pet şişelerden yaptıkları müzik aletlerini öğrencilere dağıttı. Müzik dersleri için hazırlanan bu etkinlik, çocukların plastiklerin yeniden kullanımı konusunda olumlu bir tutum geliştirmelerine yardımcı olur. Öğrenciler, atıklardan yaptıkları müzik aletlerini (pet şişe) bilgisayardan gelen öğretmen sesi eşliğinde kullandılar. Olağanüstü bir performans ortaya çıktı. Öğrencilerle tek tek bireysel olarak çalıştılar ve diğer öğrencilere eşlik ettiler. Tahtanın yanına gelen öğrenciler, ellerindeki pet şişelerde bulunan tahtanın üzerinde yazan notaları çalmaya çalıştı. Dersin sonunda tüm öğrenciler doğanın ve tabiatın korunması için bir şarkı söyledi. Geri dönüşümün önemi bir kez daha anlaşıldı. Geri dönüştürülmesi gereken pek çok alan olduğu gibi pet şişe geri dönüşümü de bunlardan biridir. Plastikler çöp olarak atıldığında doğaya karışması uzun yıllar aldığı için günümüzde geri dönüşüm denilince akla ilk olarak pet şişe, pet şişe ya da benzeri pet malzemelerin geldiği görülmektedir. Plastik şişe geri dönüşümü sayesinde atık atık miktarları azalmakta ve kaynakların mümkün olduğunca az tüketilmesi sağlanmaktadır. Plastik şişeler Kaunas'ın genelinde yoğun olarak kullanılmaktadır. Atık pet şişeler geri dönüşüm bölümlerine (alışveriş merkezlerinde bulunur) atılır ve bu nedenle ülke politikasına uygun olarak vatandaşlara belirli bir miktar geri ödeme yapılır.
2. dersimiz 1. sınıflarda matematik idi. Sınıfta 21 öğrenci bulunmaktadır. Öğretmenimiz Rima Mackeviciene, kilogram cinsinden ölçülen şeyle ilgilendi. Kilogram cinsinden ölçülenin anlaşılabilmesi için bilişsel öğrenme yeterliliklerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Öğretmenimiz Rima, geri dönüştürülmüş plastikler kullanarak sınıf için bir tartı cihazı yaptı. Kütle birimi olan kilogram, tartı cihazı kullanılarak tanıtıldı. Akıllı tahta kullanılarak farklı kantarlar ve dijital kantarlar tanıtıldı. Ayrıca matematik dersinde çevre sorunları bütüncül bir yaklaşım modeli kullanılarak ele alınmıştır. Rima Hocamız "Evde çoğu gıda israf oluyor. Gıda israfı büyük bir sorun çünkü sadece gıda ürünlerini değil, aynı zamanda onları üretmek için kullanılan tüm kaynakları da bertaraf ediyoruz. Gıda kayıplarını azaltmak ve geri dönüşümün amacına ulaşmasını sağlamak için kullanılmayan eşyalarımızı ihtiyaç sahiplerine ulaştırmalıyız. Marketlerde ihtiyacımız olan kadar ürünü tartmalı ve sonra satın almalıyız. Ülkemizin kaynaklarını uygun şekilde kullanmalıyız" dedi.
3. ve 4. derslerimizde 4. sınıf öğrencilerimizle birlikteydik. Dersimizin öğretmenleri Ieva Malukiene, Agnė Varžukienė ve Kristina Grigaitė-Bliūmienė dersin konusunun doğa deneyimi olduğunu söylediler. Bu ders entegre edildi, İngilizce, Bilim ve Etik konularını içeriyordu. Farklı flora ve fauna türlerini içeren doğa terapisi sunumu ise doğa ile ilgili bir terapi sınıfında özel bir sınıfta yapıldı. Orman ve doğa terapisi, Japonya'da geliştirilen ve shinrin-yoku ("orman banyosu" anlamına gelir) adı verilen bir sağlık yöntemidir. Bu bilinçli bir doğa duygusudur - görmek, duymak, dokunmak, tatmak ve koklamak
- Faydalanarak deneyimlemektir.
Bu yöntemin eğitim sürecine dahil edilmesiyle çocukların dikkat becerileri güçlenir, konsantrasyonları artar, duygusal zorluklarla bağlantıları kolaylaşır ve yaratıcılıkları desteklenir.
Peki bu dersler nasıl uygulanıyor?
• Kurs, topraklama pratiği ile bağlantılıdır.
• Daha sonra duyusal bir egzersiz yapılır.
• Öğrencilerin düşünerek ve deneyimlerini paylaşarak yaptıkları yansıtma ile ders tamamlanır.
Hava şartlarının uygun olduğu durumlarda dersler açık havada yapılır. Ayrıca en yakın ormana gidilerek duyuların harekete geçirilmesi için uygulamalar yapılır.
(Bugün bunu birlikte deneyimleyeceğiz - sizi davet ediyorum.) Öğretmen öğrencilerimiz duygulandırıldı.
Çocuklar kısa bir yürüyüşün ardından ormana geldiler. Öğretmenimizin kısa bir bilgilendirme yapmasının ardından öğrenciler gruplar halinde ormanlık alana dağılarak doğanın sesini dinlediler. Ağaçlara sarıldılar, kuş seslerini dinlediler. Doğa ile iç içe güzel bir ders verdiler. Daha sonra ormanın içi bu alandaki ağaçlara ve bitkilere taşındı, koklandılar ve bitki korkusuyla ağaçları tanımaya çalıştılar.
Kursumuza Koordinatör - Kristina Grigaitė-Bliūmienė, Eğitim Müdür Yardımcısı, Etik öğretmeni Ieva Malukiene; Agnė Varžukienė, İlkokul Sınıf Öğretmeni.
Çocukların doğa aktivitesine etkin bir şekilde katılmaları, temiz havada aktiviteler yaparak sağlıklı yaşam becerileri kazanmaları, doğa ve ağaç sevgisi kazanmaları amaçlanmaktadır. Etkinlik, Doğa hakkında daha fazla bilgi edinmek, doğayı beş duyumuzla keşfetmek, duygularımızın nasıl etkilendiğini fark etmek, doğanın bize nasıl yardımcı olduğunu ve doğaya nasıl yardımcı olabileceğimizi test etmek için yapıldı.