5. GÜN RAPORU (22 Mayıs)
İlkokul öğretmeni, metodolojist Aldona Kazlauskienė ve İngilizce uzmanı ve müdür yardımcısı Kristina Grigaitė-Bliūmienėm tarafından yönetilen 3/A sınıfına girdik. Bu, Bilim, Müzik, Sanat ve İngilizce'nin entegre bir dersiydi. Öğretmenimiz Aldona Kazlauskiene proje hakkında kısa bir tanıtım yaptı. Koordinatörümüz Kristina Grigaite Bliumiene bize eşlik etti. Dersimizin konusu ciurlionis ile bir orman masalı. Mikołaj Konstanty Czurlanis; Litvanyalı ressam, besteci ve yazar. Hayatı boyunca çeşitli besteler, resimler, şiirler ve edebi eserler yarattı.
Öğretmenlerimiz akıllı tahtadan sanatçının senfonisini açarak öğrencilere gözleri kapalı doğayı düşünerek senfoniyi dinlettiler. Öğretmenimiz Aldona Kazlauskiene, müzik dinlerken en sevdiğin hayvanı düşünmen gerektiğini söyledi. Daha sonra sınıfta müzik eşliğinde oyunlar oynadılar. Öğrenciler hem İngilizce hem de Litvanca'yı akıcı bir şekilde konuşurlar. Duygu ve düşüncelerini İngilizce olarak rahatlıkla ifade edebilirler. Kağıt atıklarından sınıfta kullanmak üzere kendilerine bir etkinlik alanı oluşturdular. Ve doğayı gruplar halinde bir araya getirdiler. Ağaçları, kuşları, sincapları ve diğer hayvanları çizdiler. Öğrenciler en sevdikleri hayvanları (doğal müzik eşliğinde, kuş sesleri eşliğinde, hayvan kartlarını kullanarak) çizdiler. Daha sonra hazırladıkları çizimleri koridorda sergilediler. Öğrencilerimiz doğaya ve hayvanlara olan sevgilerini resimler çizerek gösterdiler. Yansıyan ağaç türleri gösterildi ve öğrencilerin ağaçlar ve ağaç ürünleri hakkında bildikleri ölçüldü.
3. ve 4. dersimizde ise 3a sınıfına girdik. Benim şehrim olan öğretmenimiz Jurgita Stankaitiene, geri dönüştürülmüş malzemelerden bir şeyler yapmakla uğraştı. Önce yansımadan yapılması gereken şehrimin görüntüsünü çocuklara gösterdi. Yaratıcılıklarını, planlama ve inşa etme becerilerini geliştirerek sorumlu tüketim ve atık ayrıştırma ilkelerini öğrendiler. Öğretmenimiz Jurgita Stankaitiene tarafından öğrencilere geri dönüştürülebilir malzemelerin ne olduğu ve bunları kullanmanın neden önemli olduğu anlatıldı. Öğrenciler 5'er kişilik gruplara ayrıldı ve 5 takım oluşturdu. Öğrenciler yaşadıkları şehrin haritasını çizdiler, yolları, parkları, binaları çizdiler. Öğrenciler, evlerinden getirdikleri geri dönüşüm malzemelerinden (ilaç kutuları, ayakkabı kutuları, pet şişeler, yumurta kutuları, gazeteler, kağıtlar, bitki çayları kutuları vb.) benim kent maketimi yaptılar. Kutulardan evler tasarlamışlar ve bu evleri gazeteler kullanarak süslemişlerdir. Geri dönüştürülmüş malzemelerin kullanımı birçok açıdan çok önemlidir.
Geri dönüşüm, hammadde ihtiyacını azaltır. Örneğin, geri dönüştürülmüş kağıt kullanılarak ağaç kesimi azaltılabilir. Bu sayede ormanlar, su kaynakları ve mineraller gibi doğal kaynaklar korunmuş olur.
Yeni ürünler üretmek için gereken enerji, geri dönüştürülmüş malzemelerle yapılan üretimden çok daha fazladır. Örneğin, geri dönüştürülmüş alüminyumdan yeni ürünler üretmek, ham metalden üretime göre %95'e kadar daha az enerji tüketir.
Geri dönüşüm, düzenli depolama alanlarına giden atık miktarını azaltır. Bu hem çevre kirliliğini azaltır hem de düzenli depolama alanlarının ömrünü uzatır.
Atıkların doğaya karışmasından kaynaklanan hava, su ve toprak kirliliği geri dönüşüm ile azaltılabilir. Özellikle plastik gibi çözünmeyen atıkların geri dönüşümü çevreyi büyük ölçüde korumaktadır.
Geri dönüşüm, üretim sürecinde salınan sera gazı miktarını azaltır. Bu, küresel ısınmanın ve iklim değişikliğinin yavaşlamasına katkıda bulunur.
Geri dönüşüm sektörü istihdam yaratmakta ve ekonomik faaliyetleri artırmaktadır. Ayrıca üretim maliyetlerini düşürerek şirketlere tasarruf sağlar.
Geri dönüşüm alışkanlığı öğrencilerde çevre bilinci oluşturur. Bu, daha sürdürülebilir ve sorumlu bir sosyal yapının gelişmesine katkıda bulunur.
"Çevre Bilinci", "Yenilenebilir Enerji", "Atık Yönetimi" ve "Bilinçli Tüketim Alışkanlıkları" gibi konular öğrencilerin hem bireysel hem de toplumsal düzeyde sürdürülebilir yaşam becerilerini geliştirmeleri için çok değerlidir. Tokat İl MEM Konsorsiyumu öncülüğünde yürütülen Okul Eğitimi Akreditasyon Projesi kapsamında, 19-23 Mayıs 2025 tarihleri arasında Litvanya Kaunas Teknoloji Üniversitesi Vaižgantas Progymnasium okuluna gerçekleştirdiğimiz işbaşı gözlem faaliyeti sonucunda öğrencilerin Yeşilırmak İlkokulu yöneticileri olarak aşağıda sıraladığımız kazanımları elde ettiklerini gözlemledik.
Doğal kaynakların sınırlı olduğunu ve korunması gerektiğini öğrendiler. İnsan faaliyetlerinin doğa üzerindeki etkilerini fark ettiler. Doğa dostu davranışın önemini anladılar (çöp atmama, enerji tasarrufu vb.).
Atıkların nasıl ayrıştırılması gerektiğini (organik, geri dönüştürülebilir, tehlikeli atık vb.) öğrendiler. Geri dönüşüm, yeniden kullanım ve azaltma ilkelerini uyguladılar. Okulda, sınıfta atık azaltma ile ilgili somut uygulamalara katıldılar.
Gereksiz tüketimin zararlarını fark ederek, ihtiyaca göre alışveriş yapmayı öğrendiler. Grup çalışmaları ile geliştirilen iletişim, işbirliği ve görev paylaşımı becerileri. Sorumluluk alarak çevre sorunlarına çözüm bulmaları için teşvik edildiler. Yaşadıkları çevreye karşı daha duyarlı ve aktif bireyler haline geldiler. Enerji tasarrufu veya geri dönüşüm hakkında yaratıcı fikirler geliştirdiler. Proje kapsamında çözüm üretme ve uygulama şansı buldular.
Doğayı bir canlı olarak görmeyi ve korunmayı öğrendiler. Ağaçların ve yeşil alanların insanlar, hayvanlar ve iklim üzerindeki önemini anladılar.
Canlılara zarar vermekten kaçınma ve doğaya saygı duyma bilinci gelişmiştir. Doğanın işleyişini gözlemleyerek ağaç türleri hakkında bilgi edindiler. Ağaçların hava kalitesine, su döngüsüne ve biyolojik çeşitliliğe katkılarını fark ettiler. Doğa ile iç içe vakit geçirdikçe daha huzurlu, sabırlı ve dikkatli bireyler oldular. Canlılarla empati kurma, onları koruma ve yaşatma isteği gelişmiştir. Doğadan ilham alarak resimler, şiirler, hikayeler ve el sanatları yaptılar. Duygularını doğa temalı sanatsal yollarla ifade etme fırsatı buldular. Grup çalışmaları ile takım ruhu, işbirliği ve ortak amaç etrafında birleşme deneyimi yaşadılar. Doğa yürüyüşü yapmak, ormanda yürümek, ağaç türlerini kavramak, doğayı hissetmek gibi aktivitelerle üretmenin değerini gördüler.